فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری

جدول محتوا

روش‌های برقراری ارتباط در جامعه مدرن امروزی رو به افزایش است و هرکدام از این روش‌ها برای انجام شدن، نیازمند لوازم و ابزار خاصی هستند. استفاده از اینترنت‌های پر سرعت امروزی و انتقال حجم زیادی از فایل‌ها در مدت زمان کم، نیازمند وجود کابل‌هایی به شدت قوی خواهد بود؛ کابل‌های فیبر نوری می‌توانند این وظیفه را به خوبی برای ما به انجام برسانند.
اگر این سوال برای شما نیز پیش آمده که اصولا فیبر نوری چیست و چه کاربرد‌هایی در دنیای سیم‌ها و کابل‌ها دارد، بهتر است تا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. شناخت فیبر نوری و کشف ویژگی‌های مختلف آن به ما در استفاده هر چه بهتر از این کابل کمک کرده و سبب می‌شود تا بتوانیم به راحتی و بدون هرگونه مشکل، سیستم ارتباطی خود را تقویت کنیم.

فیبر نوری چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

قبل از هرگونه اقدام برای کشف ویژگی‌های مختلف این سیم و کاربردهای آن، بهتر است تا پاسخ مناسبی را برای سوال فیبر نوری چیست مهیا کنیم. فیبر نوری رشته‌هایی شفاف و شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند که در درون کابل قرار داشته و می‌توانند پالس‌های نوری را با سرعتی بسیار بالا منتقل کنند.
عموما زمانی که افراد می‌خواهند درباره کابل‌های فیبرنوری صحبت کنند به اشتباه آن‌ها را فیبر نوری می‌نامند، در حالی که تعریف کلی کابل فیبر نوری با فیبر نوری متفاوت خواهد بود. کابل‌های فیبر نوری می‌توانند اطلاعات را با سرعت بسیاری بالایی و به وسیله نور منتقل کنند.
ساختار کلی فیبرهای نوری و روش ساخته شدن آن تفاوت چندانی با دیگر کابل‌ها نداشته و این کابل‌ها نیز از یک هسته و غلاف محافظ برخوردار هستند. بر روی روکش استفاده شده در هسته، یک لایه ضربه گیر نیز قرار می‌گیرد تا بدین شکل تا حد ممکن از بروز مشکلات و صدمات فیزیکی به کابل، جلوگیری شود.
کابل‌های فیبر نوری به شدت نازک هستند، به طوری که بسیاری از آن‌ها قطری کمتر از یک اینچ را داشته و در عین حال می‌توانند تا صدها هزار مکالمه صوتی را منتقل کنند.

ساختار فیبر نوری

اگر قصد داشته باشیم تا به بهترین شکل ممکن به پرسش فیبر نوری چیست پاسخ دهیم، بهتر است تا به شکل دقیق‌تری به بررسی کابل‌های فیبر نوری پرداخته و با ساختار ان‌ها آشنا شویم. جنس فیبر نوری معمولا از سیلیسیم دی اکسید بوده و برای انتقال داده‌ها نیز از نور لیزر استفاده می‌کند.
کابل‌های فیبر نوری انواع مختلفی دارند و می‌توان بسته به نیاز خود، از انواع مختلفی از آن‌ها استفاده نمود، اما در نوع مرسوم این کابل‌ها، قطر هسته و پوسته با هم حدود 125 میکرون خواهد بود. این مسئله ضخامت بسیار کم کابل‌های فیبر نوری را به ما رسانده و باری دیگر نکات مثبت این کابل‌ها را به ما ثابت می‌کند.
هر کابل می‌تواند صدها رشته فیبر نوری را در بر گیرد و لایه محافظی که بر روی آن‌ها کشیده می‌شود، معمولا در آن واحد در حال مراقبت کردن از مقدار زیادی رشته فیبر نوری است.
اگر به دنبال استفاده از کابل‌های فیبر نوری هستید و قصد دارید تا از این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات و داده‌های خود استفاده کنید، بهتر است تا قبل از هر چیز به شکلی دقیق به مطالعه و بررسی این کابل‌ها پرداخته و پس از آن، به دنبال کابل‌ مد نظر خود بروید. انتخاب کابل مناسب امری بسیار مهم بوده و می‌تواند سرنوشت کلی سیستم و پروژه شما را دستخوش تغییرات متفاوتی کند.

مزیت های استفاده از فیبر نوری

مزیت‌های متفاوتی را می‌توان برای استفاده از کابل‌های فیبر نوری نام برد و نشان دادن ویژگی‌های مثبت این کابل‌ها، امر سختی نخواهد بود. اولین و بارزترین نکته مثبت‌ درباره کابل‌های فیبر نوری مسئله سرعت آن‌ها است. این کابل‌ها اطلاعات را با سرعتی چندین برابر دیگر کابل‌ها منتقل می‌کنند و این امر به خودی خود سبب می‌شود تا مشتریان خرید این کابل را در اولویت قرار داده و به خرید کابل‌های دیگر فکر هم نکنند.
کابل‌های فیبر نوری نه تنها می‌توانند اطلاعات را با سرعت بالاتری منتقل کنند، بلکه از سوی دیگر قادر خواهند بود تا به خوبی حجم بالایی از اطلاعات را بدون نفوذپذیری از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهند. این کابل‌ها تضعیف بسیار کمتری دارند و این مسئله کابل فیبر نوری را به انتخاب مطمئنی برای منتقل کردن فایل‌های مهم تبدیل می‌کند.
اگر نگران آن هستید که اطلاعات شما در حین انتقال دچار مشکل شوند و یا قصد دارید حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در زمانی کم منتقل کنید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از کابل‌های فیبر نوری خواهد بود.
علاوه بر نکات گفته شده، کابل‌های فیبر نوری را می‌توان به دلیل اندازه کوچک‌تر و همچنین وزن سبک‌تر نسبت به دیگر کابل‌ها، از منظر فیزیکی نیز انتخاب بهتری نسبت به دیگر انواع کابل‌ها تصور نمود.

انواع کابل فیبر نوری

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره شد، مدل‌ها و گونه‌های مختلفی از کابل فیبر نوری در دنیا وجود دارد. هر چند که این چندگانگی، یافتن پاسخ مناسب برای سوال فیبر نوری چیست را سخت خواهد کرد، اما از سوی دیگر سبب افزایش کاربردهای فیبر نوری شده باعث می‌شود تا افراد بتوانند راحت‌تر از این کابل‌ها استفاده نمایند.
فیبرهای نوری عموما از دو نوع تک حالته و چند حالته هستند؛ نوع چند حالته این کابل‌ها قطر بیشتری داشته و می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تری را پوشش دهند.
نکته منفی کابل‌های چند حالته این است که احتمال از دست رفتن اطلاعات در این کابل‌ها بیشتر بوده و ممکن است در برخی از موارد، شما اطلاعات خود را در حین انتقال از دست بدهید.
اگر نمی‌دانید که کدام نوع از کابل‌های فیبر نوری برای شما مناسب‌تر خواهد بود، می‌توانید به سراغ افراد خبره و ماهر در این زمینه رفته و این مسئله را از آن‌ها بپرسید. مشورت گرفتن در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سبب راحتی شما در ادامه مراحل خواهد شد.

سخن نهایی

استفاده از فیبر نوری و کابل‌های فیبر نوری مستلزم داشتن پاسخ مناسبی برای پرسش فیبر نوری چیست خواهد بود. اکنون شما می‌توانید جوابی مناسب را برای این سوال داشته باشید و همین مسئله سبب استفاده بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از این لوازم خواهد شد.
بهتر است تا همین حالا برای استفاده از کابل‌های فیبر نوری اقدام کرده و به دنبال خرید این کابل‌ها برای تاسیسات و سیستم‌های پیشرفته خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *