شناخت بهترین مدل های کابل

جدول محتوا

تصور کنید امروزه ادامه حیات همه چیز اعم ازکارخانه‌ها، صنایع، ماشین آلات، منازل به الکتریسته وابسته‌ است. حضور برق و توسعه آن برای ورود به این عرصه‌ها از طریق هادی‌های این جریان یعنی سیم و کابل ممکن شده است. امروزه کارخانجات زیادی در سراسر جهان اقدام به تولید انواع مختلف و متعددی از سیم و کابل‌های گوناگون می‌کنند و برای هر کاربری خاصی در حوزه الکتریکی؛ سیم و کابل مخصوص به آن تولید شده است. لذا کارخانجات تولیدی به منظور ارائه بهترین کیفیت و جلب مشتریان بیشتر؛ شروع به رقابت در این زمینه با هم کرده‌اند و محصولات متنوعی را به بازار مصرف عرضه نموده و هر کدام مدعی تولید بهترین کیفیت برای محصولات خود هستند. همان‌طور که بدون حضور برق در زندگی؛ دنیا قابل تصور نیست خطرات استفاده از برق هم بر کسی پوشیده نیست. به این منظور در سطوح داخلی و بین المللی استانداردهای مختلفی برای تولید سیم و کابل با کیفیت و ایمن تعیین شده است که کارخانجات و تولیدکنندگان سیم و کابل ملزم به رعایت این قوانین و استانداردها در تولید محصول خود هستند؛ تا بتوانند محصولاتی ایمن و به دور از حوادث مالی و جانی به مصرف‌کنندگان و مشتریان خود عرضه کنند. در مقاله پیش‌رو به دنبال شناخت بهترین مدل های کابل و معرفی آن هستیم.

اهمیت سیم و کابل

زندگی در دنیای امروز به طرز باور نکردنی به استفاده از برق و جریان الکتریکی پیونده خورده است. بدون حضور برق ادامه حیات بر روی این کره خاکی در سراسر جهان و در عصر حاضر با ساز و کارهای فعلی زندگی؛ تقریبا غیر ممکن می‌نماید. در واقع برق شریان اصلی این قلب تپنده است و بدون حضور آن حتی برای لحظه‌ای همه چیز به فنا خواهد رفت. مگر می‌شود در دنیای امروز جایی را بدون حضور این نیروی حیاتی تصور کرد. برق در جای جای زندگی شخصی هر کدام از ما وارد شده است و جای خالی آن خلا بزرگی خواهد بود که جبران آن غیر ممکن است. انتقال جریان برق بدون سیم و کابل، ممکن نیست و از طرفی، جهت انتقال کارآمد و ایمن برای کاربری‌های مختلف، به سیم و کابل‌های مناسب، نیاز است.

معرفی انواع سیم و کابل

پیش از شناخت بهترین مدل های کابل و معرفی انواع آن‌ها لازم است به بیان تعریفی از سیم و کابل و همچنین تفاوت بین این دو محصول پرداخت. بر اساس تعریف سیم نوعی از هادی جریان برق است که در یک پوشش عایق مانند پوشیده شده است به بیانی دیگر یک هادی با داشتن روکش عایق؛ سیم روکش‌دار یا عایق‌دار برق است و در صورتی‌که یک یا چند هادی عایق‌دار در داخل یک غلاف مشترک قرار داده شوند کابل برق ساخته می‌شود. در مورد انواع سیم و کابل‌های موجود در بازار باید گفت که هر کدام از این محصولات دارای انواع متنوعی با کاربری‌های منحصر به فرد خود هستند. بر این اساس سیم‌های برق برحسب نوع و شکل ساختمان خود دارای انواع سیم‌های مفتولی، سیم‌های نیمه افشان و سیم‌های افشان هستند. پیش از شناخت بهترین مدل های کابل لازم به توضیح است که تقسیم بندی کابل‌ها از نقطه نظرات مختلفی انجام می‌شود؛ تعدادی از این تقسیم‌بندی‌ها شامل موارد ذیل است:

  • کابل‌ها از نظر جنس سیم‌های هادی تشکیل دهنده خود دارای دو نوع کابل مسی و آلومینیومی هستند.
  • کابل‌ها از نظر نوع سطح مقطع و شکل آن نیز تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند؛ به طوری‌که کابل‌ها از این حیث دارای دو فرم دایره‌ای و مثلثی (سکتور) هستند.
  • کابل‌ها از نظر تک رشته‌ای بودن هادی (مفتولی) یا چند رشته‌ای بودن هادی‌های (افشان) خود نیز دارای انواع مختلفی هستند.
  • از نقطه نظر ساختمانی کابل‌ها دارای انواع یک سیمه و چند سیمه هستند. در انواع یک سیمه تنها یک سیم به صورت مستقل عایق‌بندی شده است و در مدل‌های چند سمیه؛ چند هادی به صورت جداگانه عایق‌بندی شده و همگی در یک غلاف عایق مانند قرار داده شده‌اند.
  • کابل‌ها از نظر نوع کاربری به انواع مسلح و غیر مسلح تقسیم‌بندی می‌شوند. کابل‌های مسلح دارای نوارهایی از جنس فولاد و غلاف‌های سربی هستند؛ ولی کابل‌های غیر مسلح فاقد این ساختمان هستند و فقط از نظر الکتریکی عایق‌بندی شده‌اند.

انواع کابل بر اساس میزان ولتاژ

کابل‌های برق بر اساس میزان ولتاژ مصرفی یا اصطلاحا سطح ولتاژی خود به سه دسته ذیل تقسیم می‌شوند:

  • کابل برق فشار قوی: این دسته از کابل‌ها قادر به تحمل ولتاژهای بالا تا میزان 20 کیلو ولت هستند.
  • کابل برق فشار متوسط: این نوع از کابل‌ها قادر به تحمل بازه ولتاژی 20-1 کیلو ولت هستند.
  • کابل برق فشار ضعیف: این دسته از کابل‌ها در بازه ولتاژی 1000-300 ولت کاربرد دارند.

اهمیت شناخت انواع سیم و کابل و کاربردهای آن ها

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد سیم و کابل اولین بستر عبور جریان برق است و بدون آن‌ها امکان انتقال جریان الکتریکی به هیچ عنوان وجود ندارد. لذا انجام هر فعالیتی در صنعت الکتریکی نیازمند تهیه سیم و کابل مناسب آن فعالیت است. طبق آمارهای منتشر شده در دنیای امروز؛ نیمی از حوادث آتش‌سوزی‌ مربوط به انتقال غیر اصولی برق و الکتریسته است. بر همین اساس انتخاب سیم و کابلی که بر اساس استانداردها و رعایت اصول  موجود تولید شده است و در تولید آن‌ها از بهترین متریال استفاده شده است اهمیت حیاتی دارد. پر واضح است که میزان کیفیت سیم یا کابل و برند تولیدی آن‌ها در واقع تضمین کننده امنیت مالی و جانی افراد است.

شناخت بهترین مدل های کابل جدا از مسئله خطرات مالی و جانی آن در صرفه‌جویی میزان مصرف و کاهش هزینه‌های آن نیز تاثیر به سزایی می‌گذارد. امروزه کارخانجات تولیدی بسیاری در سراسر جهان اقدام به تولید این محصولات می‌کنند؛ ولی در زمان خرید برای انجام کابل‌کشی در مکان‌های مورد نظر بایستی به سابقه برند، نوع متریال استفاده شده در تهیه سیم و کابل، وضعیت ظاهری سیم و کابل به لحاظ ابعاد، نوع هادی، جنس روکش و در نهایت رعایت استانداردهای لازم در تولید و مکان مصرف آن‌ها توجه ویژه مبذول داشت تا بتوان ضمن استفاده بهینه از انرژی برق از خطرات احتمالی و ایجاد هزینه‌های آتی ممانعت کرد. در نهایت شناخت بهترین مدل های کابل می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در جلوگیری از خسارت‌های وارده به اموال و بخصوص خطرات تهدید کننده برای جان افراد محسوب شده و باعث صرف‌جویی در میزان مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از آن گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *